Saturday, November 29, 2008

Permulaan-mu Wahai Yang Membenarkan...

Abu Qahafah tawaf di Baitullah. Kelembutan, kebahagiaan dan kedamaian terpancar dari wajahnya. Dia terpandang Abdul Muttalib yang sedang duduk di bawah lindungan Ka’abah dikelilingi oleh sahabat-sahabatnya serta sebahagian anak cucunya. Hamzah, anaknya yang masih kecil, berada di atas ribanya sambil bermain-main dengan janggut ayahnya itu. Menyedari kehadiran Abu Qahafah, ketua Quraisy itu terus menuju ke arahnya lantas menyambutnya dengan gembira.

Kegembirangan yang tergambar di wajah Abdul Muttalib sebenarnya membayangkan kegembiraan yang sememangnya ada pada dirinya. Abu Qahafah terkenangkan nasibnya. Dia terlalu ingin mempunyai anak tetapi keinginannya itu masih belum terkabul. Isterinya telah beberapa kali melahirkan anak sama ada lelaki atau perempuan, tetapi malangnya tiada seorang pun yang hidup.

Ketika itu Ka’abah dipenuhi oleh anak-anak dan budak-budak lelaki. Semua orang Quraisy mempunyai anak kecuali Abu Qahafah. Abdul Muttalib telah pun bercucu dan dapat bermain-main dengan mereka. Begitu juga Umaiyah. Walaupun telah hilang penglihatan, dia masih dapat mencium bau cucu-cucunya. Malah seorang daripada cucunya yang bernama Abu Sufian Bin Harb akan berkahwin tidak lama lagi. Sekiranya Allah masih memanjangkan umur Umaiyah dia akan sempat bertemu dengan cicitnya, cucu anaknya yang bernama Harb. Umaiyah akan bertawaf bersama cicitnya itu di Ka’abah. Ia adalah suatu impian mulia bagi setiap lelaki di Makkah. Abu Qahafah terfikir, dapatkah dia merasai keadaan seperti itu.

Uthman yang lebih dikenali dengan nama Abu Qahafah adalah daripada kabilah Tayim. Salasilah keturunannya bertemu dengan Bani Hasyim dan Bani Umaiyah melalui Ka’ab bin Lu’ai. Kabilah Tayim terkenal dengan sifat lemah lembut dan ramai penyair lahir daripada kalangan mereka. Kaum wanitanya dikenali dengan nama ‘Khazwah’ selepas berkahwin. Kabilah ini juga biasa berniaga tetapi perniagaan mereka tidaklah sebaik perniagaan yang dijalankan oleh Bani Hasyim dan Bani Umaiyah. Namun, ia cukup untuk mengukuhkan kabilah ini agar hidup mereka mulia walaupun tidak semewah orang kaya Quraisy yang lain.

Abu Qahafah sering duduk bersama-sama Abdul Muttalib dan Abdullah bin Jad’an dalam majlis yang mereka anjurkan. Dia menyertai majlis tersebut bukan kerana kefakirannya tetapi untuk menyertai jamuan dan untuk kegembiraan kaumnya. Majlis-majlis sebegitu merupakan keramaian di Makkah. Para ketua kaum berkumpul disitu untuk bertukar-tukar fikiran. Pada waktu itu jugalah biasanya disusun jadual kafilah-kafilah yang akan berangkat ke Basra, Manfun, San’a atau Hirah.

Abu Qahafah ingin hidup dalam ketenangan dan kedamaian. Walaupun hasratnya itu adalah sesuatu yang sukar untuk diperolehinya, dia tidak terburu-buru mendapatkannya. Dia juga bukanlah seorang yang tamak. Dia ingin hidup dalam kesejahteraan dan berdoa agar Allah memberinya zuriat yang dapat memenuhi kekosongan hidupnya. Tidak pernah terlintas di kepalanya dan tidak pernah terbayang di khayalannya untuk melihat salah seorang anaknya nanti menjadi ketua orang Quraisy. Dia pun berasa hairan bagaimana impian seperti itu tidak wujud dalam dirinya. Dia seorang lelaki yang bijak dan waras. Tidakkah dia ingin melihat salah seorang anaknya menjadi orang yang paling mulia di Makkah seperti Bani Hasyim dan Bani Umaiyah?

Dia melihat persaingan antara Abdul Muttalib dengan Umaiyah serta anak Harb. Apabila Bani Hasyim mengadakan jamuan untuk orang ramai, maka Bani Umaiyah juga segera melakukan perkara yang sama. Apabila Abdul Muttalib menolong seorang fakir atau menziarahi seorang pesakit, Harb segera memberi bantuan dan berziarah. Malah apabila seorang penyair memuji ketua Bani Hasyim atau salah seorang daripada anak-anaknya, penyair-penyair lain cuba memikat dengan memuji Bani Umaiyah dan menonjolkan kemuliaan mereka. Hal yang seperti ini suatu perkara yang biasa berlaku kepada kebanyakan orang Makkah tetapi Abu Qahafah tidak mahu melibatkan dirinya dengan perbuatan seperti itu.

Suatu ketika Bani Tayyim telah bergabung dengan Bani Abdu Manaf. Ketika itu hampir-hampir berlaku peperangan antara mereka dengan kaum bapa saudara mereka, Abd al-Dar. Mereka bertelagah tentang urusan kain penutup Ka’abah dan bendera Quraisy. Lelaki Bani Tayyim telah mencelupkan tangan mereka ke dalam pasu besar berisi wangian sambil bersumpah dan berjanji untuk memerangi musuh mereka. Mereka bersumpah dengan wangian itu untuk berperang. Mujurlah orang ramai berjaya mendamaikan mereka. Kalaulah peperangan itu benar-benar meletus tiada siapa yang tahu apa yang akan terjadi. Namun, perasaan dendam dan hasad dengki tetap terpahat kukuh di sanubari mereka.

Di sebalik perdamaian itu rupa-rupanya Allah telah memberikan mereka kecenderungan kepada kesejahteraan, bukan kecenderungan kepada peperangan yang sia-sia. Allah mahu menjaga anak cucu mereka supaya dapat berperang dan menumpahkan darah untuk risalah yang paling agung yang diberikan kepada manusia iaitu risalah langit.

Abu Qahafah gemar bersama-sama Abdul Muttalib. Dia telah biasa dengan kehidupannya dan memahami tabiatnya. Abdul Muttalib tidak suka berpura-pura dan bermuka-muka kepada masyarakatnya. Abdul Muttalib terkenal dengan peribadinya yang mulia, bersegera untuk membuat kebaikan dengan ilham daripada hatinya. Beliau tidak melakukan perkara-perkara dianggap keji oleh undang-undang dan adat mereka. Beliau tidak pernah minum arak dan mengunjungi rumah pelacuran kerana perbuatan tersebut boleh mencacatkan kemuliaan dan kehormatannya. Inilah yang membezakan beliau dengan Bani Umaiyah. Kebaikan yang dikerjakan oleh Bani Umaiyah bukan lahir daripada jiwa mereka tetapi semata-mata kerana persaingan antara mereka untuk mendapat kebesaran dan kemuliaan.

Abu Qahafah terikat di antara pembesar kaumnya dan kepercayaan masyarakatnya. Menurut kepercayaan masyarakat Makkah, anak yang dilahirkan oleh seorang wanita tidak akan hidup jika wanita itu melintasi pusara seorang pembesar Makkah yang terbunuh dengan tipu muslihat. Tetapi sekiranya dia memijak pusara tersebut, anaknya akan hidup. Dia benar-benar berharap agar anaknya hidup. Tetapi dimanakah pusara pembesar itu? Beliau ingin menyuruh isterinya memijak pusara tersebut sebanyak tujuh kali agar semua anaknya hidup. Kedukaan di atas kematian anak-anaknya itu telah memberi petunjuk kepadanya.

Pada waktu petang ketika Abu Qahafah beredar pulang ke rumahnya dia berkata:

“Bergembiralah ketika mereka berkata tinggallah (‘Amru bin Murrah) di dalam pusara.”

Abu Qahafah segera pulang. Dia mahu menepati janjinya dengan tukang tilik yang akan menziarahinya. Tukang tilik itu akan membuat pendinding bagi isterinya untuk menghalau jin dalam kandungannya yang hampir lahir.

Abu Qahafah masuk menemui isterinya. Dia tenang dalam kedamaian yang wujud. Isterinya duduk seraya meletakkan kepalanya di antara kedua tapak tangannya. Di wajahnya tergambar rasa takut dan bimbang. Tentunya dia begitu bimbang kalau-kalau sesuatu yang buruk akan menimpa janin yang mulia dan dapat dirasakan gerakannya di dalam perutnya. Dia seolah-olah tidak sabar menunggu kedatangan tukang tilik yang akan menuliskan untuknya tangkal azimat untuk memulih bayi yang dikandung agar tidak mati seperti abang-abangnya sebelum ini.

Setelah sembilan bulan mengandung, isteri Abu Qahafah pergi ke Ka’abah. Dia mahu berdoa kepada semua tuhan yang ada supaya memanjangkan umur bayinya. Dalam perjalanan untuk memulakan tawaf dari Hajar Aswad, dia melihat beberapa orang kanak-kanak kecil yang diserahkan oleh kaum keluarga mereka untuk berkhidmat kepada BaitulLah. Terlintas di hatinya untuk menazarkan bayi yang dikandungnya itu kepada Ka’abah bagi mencari keredhaan tuhan. Dia mengusap-usap tangkal yang tergantung di lehernya namun kegelisahan yang bersarang di hatinya tetap tidak hilang. Malah setiap kali dia menyentuhnya, dia seolah-olah mendengar suara-suara yang menyeru agar anak yang dikandungnya itu diserahkan kepada BaitulLah.

“Ya Tuhan, aku menyerahkan kepadamu apa yang ada di dalam perutku. Panjangkanlah umurnya dan kekalkanlah dia bersamaku.” Doa isteri Abu Qahafah dengan cucuran air mata sambil menghadap ke Ka’abah.

Waktunya untuk bersalin semakin hampir. Wanita-wanita Bani Tayim datang menemuinya dengan wajah yang berseri-seri. Bibir mereka menguntum senyuman untuk memberikan semangat kepadanya walaupun di dada mereka terdapat kebimbangan. Mereka takut sekiranya bayi tersebut juga mati sebagaimana anak-anak sebelumnya. Seorang wanita daripada kaum keluarganya menghampiri Abu Qahafah.

“Sekiranya anak yang dilahirkan lelaki, apakah nama yang akan awak berikan?” Wanita itu bertanya.
“Abdul Ka’abah.” Abu Qahafah menjawab dengan nada yang agak serba salah.
“Kalau dia perempuan?”
Mendengar soalan wanita itu, wajahnya bertukar serta-merta. Muram. Kedukaan tergambar di wajahnya.
“Aku belum memikirkannya lagi…”jawab Abu Qahafah, acuh tak acuh.

Suara tangisan bayi kedengaran. Serta-merta Abu Qahafah bangun dari tempatnya. Dia mendongak ke langit. Dia berdoa kepada tuhannya semoga anaknya yang dilahirkannya itu seorang lelaki supaya dia dapat mewarisinya dan mewarisi keluarga Tayim. Perempuan itu pun segera bangun dan bergegas untuk memberitahu perkhabaran yang ditunggu-tunggu.

Abu Qahafah semakin tidak sabar menunggu. Perempuan itu datang dengan wajah yang memancarkan kegembiraan.
“Bayi itu lelaki! Bayi itu lelaki!” Wanita itu berkata dengan amat gembira.

Kegembiraan menyelubungi Abu Qahafah. Dia terlalu gembira. Dia tidak mampu untuk bertenang atau duduk tetap di situ sehinggalah dia diminta untuk masuk melihat anaknya. Hatinya gementar, dia terlalu suka dan gembira.

Dia merenung isterinya. Dia merenung bayi yang sedang tidur di sisinya. Rasa kasih dan sayang menyelubungi jiwanya. Dia berasa lemah untuk menarik rasa kasih sayang tersebut lantas dia mengucup dahi bayinya itu. Kucupan yang meninggalkan perasaan yang halus dalam jiwanya dan sudut hatinya.

Wajah isterinya yang layu kembali berseri. Bibirnya mengukir senyuman yang menawan. Dia berpaling ke arah bayi lelakinya yang dikasihi.

“Comelnya bayi ini, bukankah begitu?” Dia bersuara lagi.
“Ya, memang comel.” Abu Qahafah mengiakan sambil menganggukkan kepalanya.

Dia sungguh gembira dengan kelahiran anaknya itu, seolah-olah dia memperolehi sesuatu yang paling berharga.

Beberapa hari berlalu. Isteri Abu Qahafah gembira bersama bayinya. Namun, kebimbangan menjelma dihatinya. Memikirkam nasib yang menimpa anak-anaknya, bayi itu didakapnya ke dada seolah-olah dia menjaganya dari bahaya. Namun, dia sedar bahawa semua itu tidak mencukupi. Oleh itu dia membawanya ke Ka’abah lantas berdoa.

“Ya Allah, lepaskanlah hamba-Mu daripada kematian, lalu berikanlah dia kepadaku.”

Ketakutannya berkurangan sedikit demi sedikit. Jiwanya semakin damai, tenang dan aman. Harapan kembali tumbuh di hati yang sebelumnya sentiasa bimbang. Dia merenung wajah bayinya. Tiba-tiba wajahnya bercahaya dengan senyuman. Melihatkan keadaan itu, dia segera mendodoikan bayi itu. “Wahai yang merdeka, wahai yang merdeka … dan mempunyai rupa yang elok.”

Dia merasakan seolah-olah alam semuanya menyanyi riang, melebihi nyanyian setiap penyanyi Makkah. Nyanyian para penyanyi itu masuk dari telinga terus ke hati tetapi nyanyian alam yang didengarnya ini adalah dari satu roh ke satu roh dan dari hati yang wujud ke hati yang penuh kasih sayang.

Pada hari kelapan, Abu Qahafah membawa anaknya itu tawaf mengelilingi Ka’abah. Kemudian dia membawanya masuk ke dalam Ka’abah dan berdoa kepada Hubal agar memanjangkan umur anaknya. Dia berdoa dengan linangan air mata sehinggalah air matanya itu menitis ke atas bayi yang didakapnya dengan kasih mesra.

Abu Qahafah mengadakan kenduri untuk Bani Tayim. Para tetamu, lelaki dan perempuan datang meraikan kelahiran anaknya itu. “Siapa namanya?” Wanita-wanita itu bertanya kepada ibunya. “’Atiq”. Jawab si ibu sambil bibirnya menguntum senyuman yang manis.

Wajahnya bersinar dengan kegembiraan. Kaum lelaki juga bertanya kepada bapanya soalan yang sama. “Abdul Ka’abah.” Jawab Abu Qahafah dengan senang hati.

Masa berlalu dan bayi itu pun meningkat dewasa. Namun, dia tidak dikenali dengan nama ‘Atiq dan tidak juga dengan nama Abdul Ka’abah. Sebaliknya dikenali dengan nama Abu Bakar as-Siddiq.

p/s: Ka'abah pada masa itu masih dipenuhi dengan berhala-berhala. Begitu juga masyarakat Mekah masih diselubungi oleh kehidupan Jahiliah sebelum kedatangan Islam.

Monday, November 24, 2008

Ciri-ciri Pribadi Muslim Sejati

Kita tahu bahawa Islam itu bertolak daripada iman. Namun iman saja tidak mencukupi. Ia perlu juga ilmu dan amal. Islam itu ialah iman, ilmu dan amal. Tanpa ketiga-tiga elemen ini, maka Islam tidak akan terlaksana pada pribadi seorang Muslim. Untuk mencapai tujuan ini, roh dan akal mesti berperanan. Disamping itu seseorang muslim perlu mendapat pimpinan. Ketiga-tiga pengaruh ini wajib ada. Kalau tidak pribadi Muslim itu akan jadi cacat dan tidak sempurna.

a) Roh berperanan dalam soal iman
Roh melibatkan soal kepercayaan dan keyakinan. Tentang akidah dan pegangan. Tentang keimanan kepada Tuhan dan hari Akhirat. Tentang rasa cinta dan takut dengan Tuhan. Namun kalau peranan roh saja yang wujud tanpa ada peranan akal dan kepimpinan, maka seseorang itu akan menjadi fanatik. Dia akan menjadi taksub secara membuta. Perasaannya tidak seimbang dan sukar untuk dikawal. Dia ingin bertindak, beramal dan membuat sesuatu tetapi tidak tahu bagaimana dan apa caranya. Pertimbangannya juga tidak seimbang dan berat sebelah. Dia akan menjadi orang yang berjiwa tetapi kaku. Dia mau bergerak tetapi tidak tahu bagaimana hendak menyusun langkah.

b) Akal berperanan dalam soal ilmu
Ia berkait dengan penyampaian dan penerimaan ilmu. Tentang ta’alim atau pengajian. Tentang pembelajaran. Peranan akal membuat seseorang itu menjadi alim dan bepengetahuan. Namun kalau peranan akal saja yang wujud dan peranan roh dan kepimpinan tidak ada, maka seseorang itu akan menjadi ahli ilmu yang tidak cinta dan tidak takut dengan Tuhan. Yang tidak ada cita-cita akhirat.
Ilmunya akan digunakan untuk dunia semata-mata. Ilmunya akan dijual dan dikomersialkan. Ilmunya akan ditukar menjadi duit dan harta kekayaan. Ilmunya hanya untuk bermujadalah (berdebat), berforum dan berseminar. Untuk mendapat pujian, uang , pangkat, jawatan dan nama. Ilmunya tidak memberi hasil pada pribadinya. Dia tidak dapat beramal dengan ilmunya, jauh sekali untuk memperjuangkannya. Dia akan menjadi orang alim yang tidak beramal dengan ilmunya. Dia akan menjadi jumud dan beku. Walaupun dia tahu bagaimana hendak menyusun langkah, tetapi dia tidak mempunyai kemauan dan kekuatan dalaman untuk bergerak.

c) Peranan Kepimpinan melibatkan didikan, panduan dan contoh teladan
Tentang bagaimana ilmu itu dapat dan patut diamalkan. Tentang siapa yang patut dicontohi dalam mengamalkan ilmu. Tanpa ada pimpinan dari seorang pemimpin sebagai contoh atau model, sukar ilmu dapat difahami lebih-lebih lagi untuk diamalkan dan dihayati. Tanpa pimpinan, ilmu akan hanya tinggal ilmu. Itu sebabnya di dalam agama, dikirim Rasul yang diberi atau yang membawa kitab. Bukan kitab saja yang dihantar tanpa Rasul. Kalau kitab saja yang dihantar, maka tidak akan ada contoh atau role-model untuk diikuti. Tanpa contoh dan role-model, mustahil ilmu dapat difahami dan diamalkan.

Dalam hendak mengamalkan ilmu dan dalam hendak menjadi seorang muslim yang sempurna, contoh fisik atau kepimpinan sangat perlu. Semua bentuk peranan ini mesti ada. Tidak ada satu yang boleh ditolak. Barulah ia boleh lengkap melengkapkan. Peranan roh dan akal mesti bergabung dan contoh atau pimpinan mesti dicari. Inilah ramuan-ramuan yang perlu untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna. Kalau ramuan ini tidak cukup, usaha untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna akan menjadi sia-sia. Lebih-lebih lagilah untuk menjadi seorang yang Mukmin yang bertaqwa. Sebab orang Mukmin yang bertaqwa itu, mesti sempurna Islamnya terlebih dahulu.

Pembangunan Jiwa Membuahkan Akhlak Yang Mulia
Membangun jiwa (roh) artinya membersihkannya dari pada sifat-sifat mazmumah (sifat-sifat batin yang terkeji) seperti bakhil, sombong, tamak, cinta dunia, hasad dengki, adu domba dan lain-lain, dan digantikan dengan sifat-sifat mahmudah (sifat-sifat batin yang terpuji) seperti pemurah, pemalu, sabar, kasih sayang, cinta akhirat dan lain-lain. Siapa yang berhasil membersihkan hatinya (roh) maka dialah orang yang mendapat kemenangan, iaitu orang yang memperoleh Syurga di Akhirat kelak. Ada jelas sekali Allah menyebutkan didalam Al Quran, di antara firman Allah itu ialah:

Artinya:"Sesungguhnya akan mendapat kemenanganlah barang siapa yang membersihkan (hati/roh/nafsu)nya dan kecewalah siapa yang mengotorinya”.
(As Syams: 9-10)

Orang yang jiwanya bersih dari sifat-sifat mazmumah, orang inilah yang akan dapat membangunkan dunia baik dalam bidang ekonomi, politik, pembangunan, sains dan teknologi, pengaturan bersih dari kemungkaran dan gejala masyarakat yang negative, dan dapat menjadikan dunia ini sebagai jambatan ke Akhirat. seperti Rasulullah SAW pernah bersabda:
Mafhumnya: "Dunia itu adalah merupakan tanam-tanaman untuk Akhirat."

Maksudnya segala usaha, pembangunan, kemajuan dan peradaban yang dibina di dunia ini seolah-olah ladang dan pertanian, yang akan di panen atau didapatkan hasilnya di Akhirat. Di sanalah nanti akan mendapatkan pahalanya, iaitu Syurga. Pembangunan dan kemajuan serta peradaban yang dibangunkan oleh orang yang jiwanya bersih ialah pembangunan yang selamat dan menyelamatkan, tidak ada effek sampingannya seperti gejala-gejala masyarakat yang tidak sehat, tidak mudarat dan tidak pula memudaratkan.
Membangun jiwa manusia agar jiwa bersih daripada sifat-sifat mazmumah, maka dari kebersihan jiwa itulah akan membuahkan akhlak yang mulia. Perlu di ingat, membangun jiwa untuk membuahkan akhlak tidak semudah yang kita sangka. Manusia tidak cukup diberi hanya ilmu atau pelajaran semata-mata, Tetapi harus juga ditanamkan melalui pendidikan dan asuhan, supaya ilmu itu dapat dihayati serta dapat diterapkan di dalam akal, jiwa, sikap dan perbuatan hingga mendarah-daging, menjadi tabiat, sikap dan watak yang akhirnya menjadi budaya di dalam kehidupan.

Thursday, November 20, 2008

BATAL MOU, PM DIGESA SIASAT KEDUTAAN

KUALA LUMPUR, 20 Nov (Hrkh) -Pemuda PAS Pusat mendesak Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi agar menjalankan siasatan terhadap Kedutaan Besar Malaysia di Mesir yang gagal mengambil tindakan menyampaikan surat rayuan pembatalan MoU bersama Universiti Al-Azhar.

Dalam satu memorandum yang diserahkan kepada Setiausaha Politik Kanan Perdana Menteri, Dato' Ahmad Yaakob yang berjanji akan membawakannya kepada Abdullah.

Naib Ketua Pemuda PAS, Ustaz Azman Shapawi berkata pihaknya menggesa Perdana Menteri menyemak kembali integriti Kedutaan Malaysia di Mesir setelah difahamkan terdapat surat yang dihantar Abdullah bagi menarik semula keputusan pembatalan perjanjian kerajaan Malaysia dengan universiti tertua di dunia itu.

"Ia merupakan harapan semua IPT yang dibatalkan MoUnya agar disambung semula, kerana ia adalah masa depan pendidikan Islam secara amnya di Malaysia," katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Namun, berdasarkan maklumat yang diterima Azman, pihak kedutaan tidak menjalankan peranan dan tanggungjawab yang diberikan Abdullah dengan tidak menyerahkan surat tersebut kepada pihak Al-Azhar.

"Setakat ini, kami mendapat maklumat bahawa pihak kedutaan tidak mengambil sebarang tindakan yakni tidak menyerahkan surat tersebut kepada kedutaan Malaysia di Kaherah.

Pihaknya juga curiga dengan keengganan Kedutaan Malaysia Mesir yang diketuai oleh Dato' Zainal Abidin Abdul Kadir dalam mempermudahkan urusan penghantaran pelajar Malaysia melanjutkan pengajian ke Mesir.

"Kita mendapat maklumat yang sahih mengenai tindakan pihak kedutaan mendedahkan sikap mereka yang tidak membantu proses muadalah ini diteruskan - tetapi ianya tidak dapat disebarkan atas sebab keselamatan.

"Ini secara tidak langsung akan mengorbankan masa depan pelajar pengajian Islam yang ingin melanjutkan pengajian di sana malah peruntukan pendidikan yang diperolehi juga tidak setanding dengan pelajar jurusan lain," ujarnya.

Selain itu, beliau turut menyatakan bahawa pelajar jurusan selain pengajian Islam tidak menghadapi tekanan mengenai kemasukan ke universiti tersebut.

"Yang hairannya, hanya pelajar yang menuntut jurusan pengajian Islam sahaja yang terpaksa berdepan dengan kerenah dan masalah seumpama ini. seddangkan pelajar perubatan dan lain-lain tidak pula menghadapinya," katanya lagi.

Menurutnya juga, sebelum ini Pemuda PAS telah mengambil inisiatif dengan menghantar wakil mereka bertemu pihak pengurusan Universiti Al-Azhar bagi memperhalusi isu sebenar di sebalik pembatalan MoU tersebut.

Memorandum mendesak kerajaan Malaysia campurtangan terhadap isu penarikan keputusan pembatalan MoU oleh Universiti Al-Azhar tersebut diserahkan rombongan pemuda PAS pada 20 November lalu di Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya.

Ia ditandatangani oleh kira-kira 25 organisasi mahasiswa dan Institusi Pengajian Tinggi yang terlibat dengan program muadalah ini.

Turut serta mengikuti majlis serahan tersebut Setiausaha Pemuda, Ahmad Sabki Yusuf; Ketua Pemuda PAS Wilayah, Kamarulzaman Mohamed dan Ketua Penerangan Pemuda PAS Selangor, Mohd Sany Helmyzan. - mks._


sumber:

http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=18005&Itemid=1

http://misteraim.blogspot.com/2008/11/mahasiswa-selar-kedutaan-malaysia-mesir.html




PERMATA AYAH BONDA


Mewangi kuntuman bahagia, di halaman ayah serta bonda,menatang selaut cahaya
Melerai resah dan gundah di jiwa, segunung impian dicita, selangit harapan didamba
Dibelai dimanja mesra, kaulah racun kau penawar, senyuman dan tangisanmu
Pengubat duka dan lara

Engkau,
Umpama sebutir permata, di perlubukan kasihnya, bersinar, bercahaya
Hiasi rumah tangga

Engkau,
Harapan seisi keluarga, panjatkan doa dan airmata
Yang pasrah kepada yang Esa, kepadamu tercurah
Kasih sayang dan pengorbanan, agar terus gemilang
Dididik diasuh tiap masa, diajarkan ilmu yang berguna
Mengenal Allah dan Rasul, menyemai, menyubur iman di dada
Dilayur segala kekerasan, dilentur dengan kelembutan
Dititip seuntai madah, hidupmu mula dan berakhir
Menyusul fitrah dan sunnah, bernoktah di penghujungnya


Tiada,
Yang lebih membahagiakan, melihat dirimu kian membesar, dewasa di dalam sejahtera

Usah,
Terpesona pujukan dunia, yang hanya menyilau pandangan
Memukau dengan keindahannya, nasihat ayah bonda
Agar engkau lebih bersedia, untuk menghadapinya
Bersemi kelopak kasih sayang, di persada cinta yang sejati
Titisan susu ibunda, menyegarkan, menghapuskan dahaga
Renjisan keringat dari ayahanda, menyubur pohon kehidupan
Tua yang sebidang tabah, buatmu doa dan harapan
Jadilah insan yang mulia, membela di hari tua

Waktu,
Bisa merubah segalanya, dewasalah dalam rahmat dan kasih Ilahi, redahi pancaroba

Andai,
Langkahmu tersasar ke simpangan, pulanglah ke laman ayah bonda
Kembali menghuni di tamannya, bersamalah semula
Menghidup embunan kasih sayang, sedingin air mata bonda
Engkaulah permata ayah bonda…

ZAINAB AL GHAZALI AL JUBAILI (2)


KISAHNYA BERMULA ....

Telah berlaku suatu peristiwa di dalam abad ini ke atas seorang wanita Mesir yang bergerak di dalam harakah Islamiah di Mesir yang dapat dijadikan tauladan.

Semasa perkahwinan akan dijalankan di antaranya dengan suaminya, Zainab Ghazali telah mengenakan syarat supaya suaminya membenarkannya untuk bergiat di dalam harakah Islamnya. Katanya, "Hak saya untuk membuat syarat kepada engkau supaya tidak menghalang saya untuk berjihad di jalan Allah S.W.T, di mana saya telah diletakkan tugas-tugas dan tanggungjawab sebagai mujahidin di dalam harakah ini. Janganlah engkau bertanya apa yang akan saya buat, tetapi hendaklah engkau yakin dan percaya sepenuhnya akan tindakan saya."

Dia memperingatkan suaminya lagi, "Sekiranya berlaku pertembungan di antara perkahwinan dengan dakwah, akan berakhir perkahwinan dan kekal dakwah kepada Allah S.W.T. Saya minta kepada engkau supaya menunaikan janji engkau. Janganlah engkau tanya siapakah saya akan berjumpa. Saya berdoa kepada Allah S.W.T supaya Allah jadikan balasan jihad yang saya lakukan ini sebahagiannya untuk engkau, sekiranya amal saya ini diterima oleh Allah S.W.T."

Apakah kegiatan-kegiatan yang dilakukan oleh Zainab Ghazali dan rakan-rakannya untuk Harakah Islamiah? Contoh seorang Muslimah Abad 20 ZAINAB AL-GHAZALI AL-ZUBAILI nama penuhnya. Dia dilahirkan di sekitar tahun 1917, di awal abad dua puluh ini, 65 tahun usianya ketika ini. Mula ditahan dalam tahun 1965, ketika itu usianya sekitar 44 tahun. Akibat dari penyeksaan yang dahsyat yang ditanggungnya dalam tahanan ketika diambil statement oleh pendakwa, mereka menyangka umurnya lebih 90 tahun, pada hal umurnya ketika itu 44 tahun — menunjukkan betapa beratnya seksaan yang dilakukan oleh rejim Jamal Abdel Nasser.

Zainab Al-Ghazali mengasaskan penubuhan "Jamaah Saidatina Muslimah". Satu gerakan wanita yang selari dengan Ikhwan Muslimin yang mempunyai method dan matlamat yang sama dengan Ikhwan Muslimin. Meskipun beliau dipilih menjadi ketua pertama Jamaah itu, namum beliau telah berbai'ah dengan Mursyidul Ikhwan Muslimin, Hassan Al-Banna, pada penghujung abad 14 hijrah beliau ditugaskan memimpin Jemaah Saidatina Muslimah.

Tujuan jamaah ini ialah untuk memimpin wanita Islam dan menyedarkan mereka serta mengangkat darjat mereka untuk menyebarkan panji-panji Islam, agar memahami Islam, agar wanita-wanita Islam dapat menjalankan peranan wanita dengan mengikut contoh wanita salafus soleh. Dengan itu mereka berkeyakinan umat Islam akan dapat dibangunkan semula dan negara Islam akan dapat ditegakkan dengan lelaki yang dididik oleh wanita yang bernaung di bawah Al-Quran dan As-Sunnah. Dia berjuang dengan meletakkan wanita sebagai ibu yang dapat mendidik rijal (pejuang) untuk membangunkan Islam.

Ketika itu proses pembaratan sedang hebat berlaku di Mesir. Kemasukkan sosial budaya barat sedang berlaku dan terus melanda budaya umat Islam — pakaian , tingkah laku dan pemikiran mereka sedang hanyut dalam budaya Barat yang menuju ke arah kehancuran. Inilah dia belenggu sekularisma. Zainab Al-Ghazali berjuang membebaskan belenggu sekularisma ini. Beliau sangat yakin bahawa masa depan umat ini bergantung kepada peranan ibu-ibu, oleh kerana itu gerakan beliau ini antaranya untuk memberi pimpinan yang wajar kepada wanita Islam. Untuk melahirkan rijal, tenaga lelaki yang bersedia menjualkan dirinya untuk Islam. Tanggungjawab umat hari ini, sangat berat iaitu membebaskan diri dari kongkongan dan cengkaman sekularisma yang menguasai negara mereka, membebaskan diri mereka daripada jahiliyah yang sedang mengongkong hati dan pemikiran mereka.

Tanggungjawab ini sangat berat. Sekularisma bukan sahaja wujud sebagai teori semata-mata bahkan ia wujud sebagai institusi yang mengikat teguh sesamanya. Beliau berkeyakinan bahawa Daulah Islam akan tetap ditegakkan kembali dengan izin Allah S.W.T dengan syarat melalui satu jalan iaitu JALAN ISLAM. Negara Islam tidak dapat ditegakkan dengan lain-lain jalan kecuali JALAN ISLAM. Menurut beliau lagi, cara utama untuk kembali kepada JALAN UTAMA ini ialah Revolusi Pemikiran (Thaurah Fikriyah) — satu revolusi yang dapat mengubah pemikiran Jahiliyah kepada pemikiran Islam, berdasarkan 'aqidah Islam. Ini memerlukan Tarbiyah — pendidikan amali untuk membentuk sikap, tindakan-tindakan dan tingkah laku serta pemikiran Muslim dan Muslimah menjadi pemikiran Islam.

Beliau menyebutkan ini sebagai langkah awal dalam pembentukkan Daulah Islam. Beliau fahami ini daripada Al-Quran tentang sunnah perubahan. Sebagaimana firman Allah S.W.T. yang maksudnya "Sesunguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu kecuali mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka." Bahawa perubahan itu tidak akan berlaku kecuali adanya perubahan diri itu…..yang difokuskan kepada jiwa dan hati manusia.

Ini merupakan satu macam ketentuan-sunnatullah dalam mengatur perubahan sejarah. Bahawa perubahan diri ini bermula dengan perubahan pemikiran, peribadi dan tingkah laku diri manusia. Inilah fahaman beliau yang mendalam tentang Islam. Beliau menganjurkan untuk menuju kepada Daulah Islam, hendaklah mengadakan revolusi pemikiran perubahan yang pantas seperti sikap para sahabat. Beliau memetik kata-kata Syed Qutb dalam memperkatakan Jilun - Quraanun - Fariid, satu generasi Quran Yang Unik, bila mereka memeluk Islam, mereka sekali gus meningggalkan ciri-ciri Jahiliyah secara menyeluruh.

Perubahan atau Revolusi yang pantas dan cergas ini dilakukan dan seluruh pandangan mereka tentang nilai-nilai hidup dilihat mengikut neraca Islam, bukan neraca dunia atau Jahiliyah. Beliau memahami bahawa langkah-langkah yang dijalankan oleh Rasulullah S.A.W. dalam Dakwah baginda. Langkah pertama dalam membuat perubahan ialah melalui Tarbiyah atau pendidikan keatas para sahabat, mereka dididik oleh Rasulullah S.A.W. bukan pada teori bahkan pada diri dan tingkah laku mereka. Tarbiyah ini meliputi Tarbiyah Rohani dan Jasmani. Tarbiyah yang menekankan kepada pembentukkan Iman yang mendalam, sehingga tercerna dan lahir dalam tingkah laku mereka, sehingga Al-Quran tercerna dan tercetak pada diri dan tubuh badan mereka. Sehingga segala tindakan mereka adalah Islam — dilihat sahaja pada diri salah seorang dari mereka sudah ternampak akan Islam, ternampak akan Daulah Islam pada diri mereka, dan seterusnya hidupnya adalah Islam. Al Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W. yang mendidik jiwa mereka melahirkan manusia mithali yang unggul dalam sejarah peradaban manusia. Demikianlah natijah hasil dari didikan Iman, yang jelas pada sifat para sahabat.

Lihatlah! Seorang pemuda yang kacak dan anak tunggal dari keluarga hartawan, Mus'ab 'Umair namanya - ia yakin dengan ajaran Muhammad S.A.W. dan terus memeluk Islam sebagai agamanya, sehingga akhir hayatnya. Setelah ibunya mengetahui bahawa Mus'ab mengikut ajaran Muhammad S.A.W, maka ia mengugut tidak akan memberi harta warisan kepada Mus'ab, seandainya ia tidak mahu kembali kepada agama nenek moyangnya. Mus'ab sudah bulat keimanannya, demikianlah hasil didikan Rasulullah S.A.W. terhadapnya dia terus beriman dengan ajaran Muhammad S.A.W. "Aku memilih ajaran Muhammad dari memilih harta kekayaan".

Ibunya pula terus bersumpah, dia tidak mahu makan sehingga Mus'ab kembali kepada agama asalnya. Sebaliknya Mus'ab pula bersumpah "Seandainya ibuku mempunyai 100 nyawa, dan keluar satu demi satu dari tubuhnya aku tetap dengan ajaran Muhammad SAW, aku tetap dengan kalimah LAILAHA ILLALLAH, namun aku tingalkan Islam, sekali-kali tidak". Inilah kesan yang terus menerus dari Tarbiyah, Mus'ab ketika syahid di medan Jihad, tatkala kain yang ada padanya untuk ditutupkan ke atas tubuhnya tutup kepalanya, terdedah kakinya, tutup kakinya terdedah kepalanya. Akhirnya Rasulullah S.A.W. memerintahkan bahagian kepalanya ditutup dengan kainnya dan bahagian kakinya ditutup dengan daun kayu.

Demikianlah Mus'ab sanggup meninggalkan kesenangan dan kekayaan, dan rela mengorbankan dan menjual dirinya kepada Islam… semoga syurga firdaus ganjarannya. Pengorbanan demikian tidak sanggup dilakukan oleh manusia kecuali mereka yang dididik dengan Iman. Inilah sebagai satu syarat yang diwujudkan oleh Zainab Al-Ghazali, agar Negara Islam dapat dikembalikan.

Semasa beliau memimpin Jamaah Saidatina Muslimah, beliau telah dapat membawa masuk ramai wanita-wanita Islam di Mesir dan mereka telah dibentuk dan dididik mengikut model Tarbiyah Madrasah Rasulullah S.A.W. Di antara mereka yang rapat hubungan dengan Zainab Al-Gahazali ialah dua saudara Syed Qutb, Aminah Qutb dan Hamidah Qutb,; Halidah Hassan Al-Hudaibi, Al-Hayah Sulaiman Al-Zubair, Fatiraah A!-Fath, Aminah Al-Jauhati. Al-Waliyah Al-Hudaibi dan Al-Afdah.

Mereka inilah yang beliau sifatkan sebahagian dari mereka sebagai sebahagian anak-anaknya, sebahagian dari mereka sebagai adik-adiknya, sebahagian dari mereka sebagai kakak-kakaknya, dan sebahagian dari mereka sebagai ibu-ibunya. Kerana di antara mereka ada yang berumur 85 tahun, Ummi Ahmad namanya, ia telah ditangkap oleh rejim Jamal Nasser ketika ia berusia 85 tahun, ketika Zainab mendengar berita itu, ia memperkatakan bahawa ini adalah pertanda baik bagi Islam. Musuh-musuh Islam telah gentar kepada wanita Islam yang telah tua lagi uzur. Ini menunjukkan hasrat dan minat terhadap Islam terlalu tinggi. Musuh-musuh Islam telah gentar, mereka tidak dapat membezakan antara yang bertenaga dan tidak bertenaga, antara wanita dan lelaki, antara tua dan muda, semuanya sama sebagai musuh mereka. Setelah Mursyidul 'Am Hassan Al-Banna syahid dimamah peluru durjana yang tidak mengenal insan beriman atau tidak, Zainab Al-Ghazali terus berbai'ah kepada Hassan Al-Hudhaibi, Mursyidul 'Am penganti Hassan Al-Banna. Dia terus mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan pimpinan Ikhwan Muslimin. Dia mendengar pandangan mereka dan mengambil pengajaran daripada mereka.

Beliau bersuami, suaminya seorang yang dihormati, seorang 'Ulama yang berilmu tinggi dan sangat kuat memberikan dorongan kepada isterinya untuk meneruskan da'wah ditengah-tengah masyarakat manusia di Mesir. Zainab Al-Ghazali menceritakan ketika penyeksaan yang dihadapinya di penjara sampai kemuncaknya, mereka telah mengunakan berbagai cara bagi melemahkan jiwa dan rohnya menyebabkan ia terpaksa dibawa ke hospital. Regim Jamal Abdel Nasser memaksa suaminya menceraikannya dan membawa surat cerai itu ke dalam bilik kurungan di hospital, di mana Zainab sedang dirawat.

Ketika saudara-saudaranya melawatinya mereka menceritakan ketika suaminya dipaksa menceraikan Zainab Al-Ghazali, ia bersumpah "sekali-kali tidak, aku menceraikan isteriku". Demikianlah keteguhan, kesetiaan dan pengorbanan suaminya, sehingga ia kembali menemui Tuhannya ketika Zainab Al-Ghazali masih dalam Tahanan.

Kisah tahanan ke atas Zainab Al-Ghazali adalah sangat mengkagumkan, kerana seorang wanita telah dapat menanggung penyeksaan yang lebih berat dari penyeksaan ke atas lelaki. Beliau menyebutkan, sebelum ia ditahan, Jamal Nasser memerintahkan Jamaah Saidatina Muslimah dibubarkan dengan menghantar notis melalui mahkamah, dan akan menarik notis pembubaran itu dengan syarat Zainab Al-Ghazali mestilah berkerjasama dengan Parti Istrokiyah. Zainab Al-Ghazali menolak, kemudian ia ditawarkan menjadi Menteri Kebajikan Masyarakat, beliau menjawab: "Dalam perjuanganku tidak bercadang untuk menjadi menteri aku hanya mahu berdakwah" Jamal Nasser telah putus asa memujuk Zainab Al-Ghazali untuk masuk Parti Istrokiyah, Jamal Abdel Nasser memerintahkan untuk menangkap Zainab Al-Ghazali Sewaktu beliau dibawa keluar dari rumahnya satu pembunuhan telah dirancangkan……sebuah kereta merempuh kereta yang membawa Zainab Al-Ghazali.

Setelah rancangan awal ini gagal, akhirnya Zainab di tahan….. setelah di tangkap semula, setelah di bebaskan pada tahun 1964. Zainab Al-Ghazali terus dibawa ke penjara dengan sebuah kereta, dalam perjalanan itu dimaki hamun yang tidak dapat diterima oleh akal dan tidak dapat digambarkan oleh fikiran. Setelah sampai ke penjara ia diseret ke bilik kurungan dengan kata-kata yang kesat, yang tidak wajar dihadapkan kepada binatang, apatah lagi kepada manusia. Mereka mengugut untuk membunuhnya seperti mana yang mereka lakukan kepada berpuluh-puluh anggota Ikhwan Muslimin, mereka mengugut untuk menanam hidup-hidup seperti mana yang mereka lakukan kepada berpuluh-puluh orang yang sealiran dengan Zainab Al-Ghazali. Dengan kata-kata yang kasar, ia diheret kebilik kurungan oleh seorang lelaki yang bertubuh besar seperti syaitan hitam.

Zainab Al-Ghazali mengesahkan saya berdoa dalam hati saya. "Ya Allah,kurniakanlah ke atas ku ketenangan, dan tetapkanlah pendirian ku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hati ku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai". Itulah yang dapat saya katakan. Kemudian saya terus dimasukkan ke dalam bilik kurungan. Dalam bilik kurungan itu ada dua orang lelaki (syaitan) yang sedang duduk di atas meja membelik-belik buku catitan, yang saya tahu itu adalah buku catitan Syahid Abdul Fatah Ismail. Tahulah saya bahawa Abdul Fatah juga ditangkap ketika itu. Di waktu itu saya mendengar azan 'Asar ...saya bersyukur kerana ALlah SWT telah menyelamatkan saya dari "keganasan syaitan". Saya dapat menunaikan sembahyang, dan tiba-tiba datang lagi syaitan durjana, dengan sikap yang kasar dan keras memerintahkan saya ke sel kurungan. Saya diheret ke sel kurungan dan penyeksaan pun bermula.

Semasa saya diheret ke sel kurungan, saya melihat dalam sel penjara itu tubuh-tubuh manusia yang diseksa, tahulah saya bahawa mereka dari keluarga Ikhwan Muslimin. Mereka sedang diseksa dan dipukul, memenuhi sel-sel penjara itu. Mereka adalah pemuda-pemuda yang saya sifatkan sebagai anak-anak saya, pemuda yang pernah dan sering datang meminta pengajaran dan nasihat dari saya. Saya berdoa "Ya Allah tetapkanlah pendirian kami, Ya Allah peliharalah kami daripada kejahatan orang-orang yang jahat."

Saya dimasukkan ke dalam sel kurungan, kuasa letrik dinyalakan dengan kuat, sebagai satu bentuk penyeksaan. Bilik itu dipenuhi anjing-anjing, anjing-anjing yang saya tidak tahu berapa banyak bilangannya. Anjing-anjing itu dilepaskan kepada saya... saya memejamkan mata dan meletakkan dua tangan saya ke dada saya, kerana saya gerun melihat anjing-anjing ganas lagi lapar itu. Saya dengar pintu ditutup dengan rantai dan dikunci. Saya merasai seluruh tubuh saya dikerumuni dan digigit oleh anjing itu. Saya membuka mata dan kemudian memejamkan mata saya, kerana penyeksaan yang amat sangat. Ketika itu saya berdoa kepada Allah S.W.T dalam hati saya... dan anjing-anjing itu terus menggigit dan menggigit, merobak-rabikkan dan memanjat-manjat seluruh tubuh saya — itulah yang saya rasai.

Saya berdoa "Ya Allah!!! tetapkanlah hati ini dan palingkanlah hati dari yang lain Ya Allah, agar hati ini melupakan penyeksaan ini. Ya Allah!!" Kemudian saya dengar pintu dibuka orang, dan saya dibawa keluar. Saya menyangka pakaian saya yang putih bersih ini berlumuran darah... itulah yang saya rasai dan sangkakan. Alangkah terkejutnya saya, tiada apa apa kesan, seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku. Saya tahu bahawa Allah S.W.T bersama-sama dengan saya…Maha suci Engkaulah Wahai Tuhan ku. Beliau mengeluh dan merasai ni'mat kurniaan Allah yang tinggi serta kemurahan Allah S.W.T kepadanya dan pemeliharaan Allah kepadanya.

Zainab Al Ghazali menceritakan; syaitan yang memegang tangan saya bertanya kepada saya: Bagaimana anjing-anjing itu tidak merobak rabikkan daging engkau. Bagaimana anjing itu tidak menggigit engkau!!! Ada dua orang syaitan ketika itu, masing-masing memegang belantan di tangan mereka. Waktu itu hari hampir 'Isyak…kerana bayang-bayang dari luar kelihatan kemerah-merahan. Saya dibiarkan bersama anjing-anjing itu selama tiga jam. Inilah satu bentuk penyeksaan yang saya rasai…saya berserah bulat kepada Allah S.W.T kerana lebih berkuasa dari segala-galanya. Kemudian peningkatan penyeksaan pun diteruskan. Satu ketika saya direndam dalam air sejuk, pada hal ketika itu musim sejuk... dilepaskan pula udara sejuk. Beliau menyatakan, satu ketika ia melihat surat arahan tulisan tangan Jamal Abdel Nasser (la'natullah 'alaih) kepada pegawai penjara yang memerintahkan supaya Zainab Al-Ghazali diseksa lebih dari seksaan terhadap lelaki.

Demikianlah! segala macam penyeksaan mereka lakukan. Bermula dengan gigitan anjing-anjing, ke dalam sel yang berisi air dan udara sejuk... dan macam-macam lagi penyeksaan... dengan segala sepak terajang dan pukulan-pukulan cota…menyebabkan Zainab Al-Ghazali terpaksa dirawat di hospital beberapa kali. Beliau mengesahkan, satu hari pengawal penjara yang ditugaskan untuk memukulnya, tidak mahu memukulnya. Ia berkata "Duhai Makcik ku (Ya Khali), tidak sanggup saya memukulmu, tidak ada sebab mengapa harus saya memukul mu, Ya Khali". Rupa-rupanya ketika itu, ketua penjara mengintai perbualan mereka, ia menyeret keluar dan memaki hamun pemuda itu.

Pada esok harinya, ketua penjara memberitahu kepada Zainab Al-Ghazali, pemuda itu ditembak mati. Pegawai penyeksa-penyeksa di penjara terkejut kehairanan bagaimanakah keseksaan yang amat berat itu sanggup ditanggung oleh wanita... yang lebih berat penyeksaan yang ditanggung oleh lelaki... dan tidak sanggup ditanggung oleh sebarangan lelaki. Iman seorang wanita yang kebal dan kental, lebih kuat dari bubur — Muhathah. Mereka amat takjub dan mereka mengatakan, ini adalah suatu perkara yang luar biasa.

Salah seorang dari mereka datang berjumpa dengan Zainab Al-Ghazali. Ia bertaubat dan meminta Zainab untuk mengajarnya Islam dan bagaimanakah hendak mendirikan Solat. Ini menunjukkan bahawa mereka bukan sahaja dilatih keganasan fizikalnya, malah dilatih dengan fahaman mereka. Oleh kerana itu ada di antara mereka berkata kepada Zainab Al-Ghazali: Kamu sering berkata tentang Neraka Jahanam. Sekarang kamu berada dalam neraka Jamal Abdul Nasser. Mintalah keampunan dari Nasser atau Engkau terima syarat-syarat yang ditawarkan olehnya. Ketika Zainab berkata: Allah…Allah…., salah seorang dari mereka berkata: Seandainya kami nampak Allah yang kamu sebut itu, kami akan tangkap ia dan penjarakan bersama-sama kamu. Inilah kekufuran yang berlaku. Inilah yang menyebabkan mereka takut dan gentar kepada gerakan Islam.

Kemudian beliau dibicarakan dalam mahkamah pura-pura, beliau dipenjara seumur hidup. la dipenjara bersama-sama dengan Hamidah Qutb, bersama-sama seorang wanita yang sarat mengandung. Pada hari-hari awal di dalam kem tahanan tentera, mereka dihidangkan dengan roti kering yang disapu dengan najis. Mereka menahan kelaparan yang amat sangat. Mereka ditempatkan di tempat yang busuk lagi kotor. Mereka menjenguk keluar, manalah ada kiranya sisa-sisa makanan, ada pengawal penjara yang baik sedikit mencampakkan kulit-kulit pisang ke dalam sel kurungan, mereka ambil dan makan kulit-kulit pisang itu, mereka tidak sanggup memakan roti yang disapu dengan najis.

Zainab Al-Ghazali dipenjara di sebuah kem tahanan tentera yang terletak di pinggir kota Kaherah. Beliau melihat wanita-wanita yang telah rosak akhlaknya, mereka rosak kerana dadah dan arak, mereka telah kehilangan kehormatan mereka, akibat dari proses pembaratan yang dilakukan oleh rejim sosialis. Zainab Al-Ghazali dan saudara-saudaranya itu diberi layanan yang buruk, berbeda sama sekali layanan yang diberikan kepada wanita-wanita Yahudi yang ditangkap kerana kegiatannya sebagai "spy" adalah lebih baik daripada layanan yang diterima oleh Zainab Al-Ghazali, Hamidah Qutb dan saudara-saudara mereka yang lain.

Sehingga beberapa lama beliau ditahan, di satu pagi sekitar tahun 1973, beliau dipanggil dan ditunjukkan surat pembebasan. Betapa berat kakinya untuk meninggalkan saudaranya Hamidah Qutb, tapi apakan daya semuanya diserahkan kepada ALlah S.W.T, kerana Allah S.W.T lebih berkuasa dari segala-segalanya. Tidak lama kemudian Hamidah pun dibebaskan. Menurutnya, satu perkara yang menguatkan beliau sanggup menanggung penyeksaan, kerana beliau sering berjumpa Rasulullah S.A.W dalam mimpinya. Oleh itu beliau yakin bahawa perjuangannya adalah benar dan jalan yang ditempuhinya adalah benar. Rasulullah S.A.W bersabda "Syaitan diharamkan menyerupai ku". Oleh itu ia bermimpi berjumpa Rasulullah S.A.W adalah satu perkara yang benar.

Demikianlah kisah Zainab Al-Ghazali, yang kini masih hidup, dan terus menjalankan tugas-tugas yang berat ini bersama-sama Mujahid-Mujahid yang lain untuk mengembalikan umat manusia dan alam ini kepada Islam. Berikutan dengan penangkapan beramai-ramai sahabat kita Ikhwan Muslimin oleh rejim Mendiang Anwar Sadat dan diteruskan oleh rejim Husni Mubarak (Zainab Al Ghazali) turut juga ditangkap, tapi kali ini ia hanya ditahan di rumah sahaja kerana dengan alasan sudah uzur. Semoga Allah S.W.T memelihara mereka.

CETUSAN HATI ....

Sahabat-sahabat yang dikasihi, Kisah ini adalah satu realiti sejarah yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapa pun. Sejarah akan berulang. Kekejaman Jahiliyah dan pendokong-pendokongnya (walaupun mereka mengaku Islam) pasti ada walau ketika zaman mana sekalipun. Ini adalah satu sunnatullah. Mereka sanggup menyeksa tanpa ada perikemanusiaan dan penuh dengan kebuasan nafsu syaitan, hatta terhadap wanita sekali pun. Ibu Yasir, Sumaiyah telah menerima penyeksaan dari Quraisy Jahiliyah sehingga membawa ia syahid dan menemui Tuhannya dengan kemuliaan.
Kini, sejarah itu telah berulang lagi, kisah Zainab AI-Ghazali ini sebagai satu realiti.... dan ramai lagi insan-insan beriman menerima penyeksaan dari manusia yang berajakan syaitan.... bagi mereka jika mereka mati, mati mereka adalah mulia.... syahid cita-cita insan yang telah terhunjam ke dalam hatinya cahaya Iman.
Penyeksaan yang demikian berat seksaannya, tidak sanggup ditanggung oleh mana-mana manusia, kecuali insan yang telah terhunjam ke lubuk hati dan jiwanya kelazatan Iman, hati yang telah dididik oleh Al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W. Jalan untuk merelisasikan Islam sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah S.A.W dan Rasulnya, adalah penuh dengan ranjau-ranjau kesukaran, penuh dengan duri-duri yang sentiasa menceracak ke kaki manusia yang melalui jalan berduri itu.
Jalan Islam tidak dihampiri dengan permaidani merah. Jalan ke syurga penuh kesukaran, jalan ke neraka penuh daya tarikan, keseronokan dan kegembiraan. Hanya insan yang merasai keagungan iman sahaja sanggup membuat pengorbanan demikian dan melalui jalan berduri itu. Hati yang dididik oleh Iman, tiada takut dengan kekejaman manusia, tiada gelisah dengan sindiran manusia, cukup Allah sebagai tempat pengadunya.
Lihatlah bagaimana hubungan terus dengan Allah yang tercerna para sahabat yang dididik oleh Rasulullah, ...dan lihatlah bagaimana tekad bulatnya penyerahan diri Zainab Al-Ghazali kepada Allah, yang tiada putus-putus hubungan dengan Allah, walaupun di dalam keadaan genting sekali pun, dan yakin bahawa: "Allah akan menolong mereka yang memperjuangkan ajarannya, sesungguhnya Allah itu Maha Perkasa dan Mana Berkuasa"
Dan lihatlah ketika insan yang rindukan menemui Tuhannya di medan jihad, terus meluru ke garisan pertempuran. Mereka berkata "Kamu tidak menunggu kami melainkan untuk memberi kami salah satu dari dua hadiah yang paling cemerlang iaitu kemenangan atau syahid." Atau mereka yang rindukan syahid.... akan berkumandanglah teriakan-teriakan "Hai angin syurga, berembuslah wahai perajurit Allah, berangkatlah." Natijah demikian telah dilahirkan oleh Generasi Al-Quran yang di bawah didikan Rasulullah, Natijah demikian juga telah lahir para Gerakan Ikhwan Muslimin, dan juga telah lahir para Gerakan insan muslimin di Iran sehingga melahirkan Daulah Islamiah, dan bagi kita, tiada jalan lain melainkan Jalan ini, jalan yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW.

Petikan tulisan-tulisan: Zainab Al Ghazali
(1) Al Yuum Fi Hayati (Beberapa hari dalam hidupku)
(2) Tulisannya dalam majalah Al-Da'wah.

AMANAT SYEIKH AHMAD YASIN



Syeikh Ahmad Yasin yang begitu kecewa dan sedih dengan sikap bangsa Arab telah berkata: “Tidakkah kamu semua lihat wahai bangsa Arab, sudah sampai ke tahap mana keadaan ini?” “Sesungguhnya aku, seorang yang tua dan lemah, tidak mampu memegang pena dan menyandang senjata dengan tanganku yang sudah mati (lumpuh).

Aku bukan seorang penceramah yang lantang yang mampu menggegarkan semua tempat dengan suaraku (yang perlahan ini). Aku tidak mampu untuk ke mana-mana tempat bagi memenuhi hajatku kecuali jika mereka menggerakkan (kerusi roda) ku. Aku, yang sudah beruban putih dan berada di penghujung usia. Aku, yang diserang pelbagai penyakit dan ditimpa bermacam-macam penderitaan. Adakah segala macam penyakit dan kecacatan yang menimpa diriku turut menimpa bangsa Arab sehingga menjadikan mereka begitu lemah. Adakah kalian semua begitu wahai bangsa Arab, kalian diam membisu dan lemah atau adakah kalian semua telah mati binasa”.

“Adakah hati kalian tidak bergelora sehingga tiada satu golongan pun yang bangkit menyatakan kemarahan kerana Allah..... Tiada satu pun kumpulan (daripada kalangan kalian) yang bangkit menentang musuh-musuh Allah yang telah mengisytiharkan perang antarabangsa ke atas kami dan menukarkan kami daripada golongan mulia kepada golongan yang dianiaya dan dizalimi oleh pembunuh dan penjenayah serta pengganas...”

“Tidak adakah yang mahu bangkit menentang musuh-musuh yang telah berjanji setia untuk menghancurkan dan menghukum kami. Tidak malukah umat ini terhadap dirinya yang dihina sedangkan padanya ada kemuliaan. Tidak malukah negara-negara umat Islam membiarkan penjenayah Zionis dan sekutu antarabangsanya tanpa memandang kami dengan pandangan yang mampu mengesat air mata kami dan meringankan beban kami. Adakah pertubuhan-pertubuhan umat ini, pasukan tenteranya, parti-partinya, badan-badannya, dan tokoh-tokohnya tidak mahu marah kerana Allah dengan kemarahan sebenarnya lalu mereka keluar beramai-ramai sambil melaungkan; “Ya Allah, perkuatkanlah saudara-saudara kami yang sedang dipatah-patahkan tulang temulang mereka, kasihanilah saudara-saudara kami yang lemah ditindas dan bantulah hamba-hambamu yang beriman!”

Adakah kalian tidak memiliki kekuatan berdoa untuk kami? Seketika nanti kalian akan mendengar tentang peperangan besar ke atas kami dan ketika itu kami akan terus berdiri dengan tertulis di dahi kami bahawa kami akan mati berdiri dan berdepan dengan musuh, bukan mati dalam keadaan melarikan diri. Akan mati bersama-sama kami anak-anak kami, wanita-wanita, orang-orang tua dan pemuda-pemuda. Kami jadikan di kalangan mereka sebagai kayu bakaran buat umat yang diam dalam kebodohan! Janganlah kalian menanti hingga kami menyerah atau mengangkat bendera putih, kerana ketahuilah bahawa kami tetap akan mati walaupun kami berbuat demikian (menyerah). Biarkan kami mati dalam kemuliaan sebagai mujahidin dan syuhada’.

Jika kalian mahu, marilah bersama-sama kami sedaya mungkin. Tugas membela kami terpikul di bahu kalian. Kalian juga sepatutnya menyaksikan kematian kami dan menghulurkan simpati. Sesungguhnya Allah akan menghukum sesiapa sahaja yang lalai daripada menunaikan kewajipan yang diamanahkan. Kami juga berharap kepada kalian supaya jangan menjadi musuh yang menambah penderitaan kami. Demi Allah, jangan menjadi musuh kepada kami wahai pemimpin-pemimpin umat ini, wahai bangsa umat ini.”

“Ya Allah, kami mengadu kepadaMu... kami mengadu kepadaMu... kami mengadu kepadaMu... kami mengadu kepadaMu lemahnya kami dan kurangnya helah kami. Demikianlah kami di hadapan manusia. Engkaulah Tuhan kepada orang-orang yang lemah dan Engkaulah Tuhan kami. Kepada siapa Engkau tinggalkan kami. Atau kepada musuh yang berkuasa ke atas kami?Ya Allah, kami mengadu kepadaMu darah-darah yang tertumpah, maruah yang ternoda, kehormatan yang diperkosa, kanak-kanak yang diyatimkan, wanita-wanita yang dijandakan, ibu-ibu yang kehilangan anak, rumah-rumah yang diruntuhkan, tanaman-tanaman yang dirosakkan.

Ya Allah, kami mengadu kepadaMu berseleraknya kesatuan umat kami, berpecahnya perpaduan kami, berbagai-bagainya haluan kami, terbelakangnya kami. Kami mengadu kepadaMu betapa lemahnya kaum kami, betapa tidak bermayanya umat di sekeliling kami dan betapa berjayanya musuh-musuh kami...”

-Petikan Dari Buku : Gerakan Freemasonry – Musuh Dalam Menghancurkan Islam-

Sunday, November 16, 2008

ZAINAB AL GHAZALI AL JUBAILI (1)

Dilahirkan pada 1917, Zainab Al Ghazali Al Jubaili merupakan pengasas Jama'at Muslimat . Penubuhan Jama'at Muslimat pada tahun 1937 ini bertujuan untuk memberikan pendidikan kepada wanita-wanita Islam disamping memberi bantuan kepada ahli keluarga yang kehilangan tempat pergantungan setelah ketua keluarga mereka dipenjarakan oleh pemerintah Mesir pada masa itu.

Dalam tahun 1937 ini juga, Zainab telah bertemu dengan pemimpin Ikhwanul Muslimin pada masa itu iaitu As Syahid Hassan Al Banna yang sedang cuba menubuhkan satu cabang khusus untuk muslimat dalam Ikhwanul Muslimin. Jama'ah Muslimat kemudiannya dijadikan satu cabang dari gerakan Ikhwanul Muslimin. Bagaimanapun, pada awal penubuhannya, ia tidak terikat dengan Ikhwanul Muslimin hinggalah berlakunya peristiwa pembubaran Ikhwanul Muslimin pada tahun 1948. Segala harta Ikhwan telah dirampas, cawangan-cawangannya ditutup dan beribu-ribu ahli Ikhwan telah ditangkap. Setelah peristiwa ini, Zainab memikirkan semula saranan awal Hassan Al Banna agar Jama'at Muslimat bergabung dengan Ikhwanul Muslimin dan akhirnya pada tahun 1948, Zainab Al Ghazali sebagai pengerusi Jama'at Muslimat telah memberikan bai'ah kepada Hassan Al Banna.

Bagaimanapun tanggal Februari 1949, komplot untuk membunuh Hassan Al Banna telah dilaksanakan dan akhirnya gugurlah seorang pejuang Islam yang gigih. Perjuangan beliau telah disambung oleh Al Imam Mursyid Hassan Al Hudaibi. Terdapat satu peristiwa menarik berkenaan dengan Hassan Hudaibi ini. Dalam tahun 1954, Jamal Abdul Nasser telah mengeluarkan perintah hukuman gantung kepada As Syahid Abdul Kadir Audah, As Syeikh Muhammad Fargali, Hassan Hudaibi dan beberapa orang lagi. Walaubagaimanapun, Hassan Hudaibi diserang penyakit jantung secara tiba-tiba dan doktor meramalkan bahawa beliau hanya boleh hidup beberapa jam sahaja lagi. Jamal Abdul Nasser mengampuni beliau kerana menyangka bahawa beliau akan mati keesokan harinya. Dengan kekuasaan Allah, umur Hassan Hudaibi masih panjang dan beliau akhirnya ditangkap dan dihantar ke penjara tentera buat kali kedua. Hassan Hudaibi merupakan seorang pejuang yang sejati dan begitu berani . Sewaktu beberapa orang Ikhwan yang sudah lemah kerana berada lama dalam perjuangan mengajukan cadangan agar Ikhwanul Muslimin bekerjasama dengan golongan pemerintah yang taghut, beliau telah menyuarakan pendapatnya yang masyhur:"Aku tidak memaksa seseorang bersikap tegas dan berani mengikut pendirianku tetapi aku mengingatkanmu bahawa sesungguhnya dakwah Islam tidak pernah tertegak walau sehari dengan orang-orang yang telah mengambil sikap bertolak ansur".

Pendapatnya ini dilahirkan sewaktu beliau berumur 80 tahun dan beliau terus kekal dalam penjara dan hanya dibebaskan setelah kematian Jamal Abdul Nasseer. Awal Ogos 1965, Jamal Abdul Nasser mula membuat perancangan untuk menangkap barisan pemimpin harakah Islamiah. Perancangan ini didalangi oleh perisik-perisik Amerika dan Russsia yang di susun oleh Zionisme Antarabangsa. Untuk mengaburi mata orang ramai, rejim Jamal Abdul Nasser telah menuduh Zainab dan pemimpin-pemimpin Ikhwanul Muslimin yang lain seperti Syed Qutb dan Hassan Hudaibi merancang pembunuhan Jamal Abdul Nasser dan 4 orang menterinya. Hasilnya, beribu-ribu orang ahli Ikhwanul Muslimin telah ditangkap. Zainab sendiri telah ditahan pada Jumaat, 20 Ogos 1965. Beliau kemudian telah disumbatkan ke penjara dan di sana beliau melihat bagaimana anggota Ikhwanul Muslimin diseksa dengan teruk. Ada yang digantung, dicambuk dan dicakar-cakar oleh anjing ganas setelah mereka disebat. Zainab sendiri disiksa dengan kejam termasuk dipukul dengan teruk, disumbatkan dalam penjara air dan diancam untuk dirogol. Walaupun beliau berada dalam kesakitan kerana disiksa, namun dengan pertolongan Allah beliau berjaya menewaskan askar yang diperintahkan untuk merogolnya.

Untuk mengaburi mata rakyat, pihak pemerintah telah mengaturkan agar ahli-ahli Ikhwan yang ditangkap dihadapkan ke muka pengadilan pada 17 hb Mei 1966. Hasil dari perbicaraan yang berat sebelah ini, barisan pimpinan Ikhwan seperti Syed Qutb, Abdul Fattah Ismail, Yusuf Hawash dan lain-lain dijatuhkan hukuman gantung. Zainab dan Hameedah Qutb pula masing-masing dijatuhkan hukuman penjara sebanyak 25 tahun dan 10 tahun dengan kerja berat Semasa berada dalam tahanan inilah, Jamal Abdul Nassser mati. Akhirnya pada 10 hb Ogos 1971, Zainab telah dibebaskan dari tahanan setelah 6 tahun mengalami pelbagai penderitaan.

Friday, November 14, 2008

WARNA WARNI, ASAM GARAM PERJUANGAN..


Bermulanya sebuah kisah,
cerita tentang..
Fitnah,
Cercaan,
Kutukan,
Ujian,
Mehnah...
Saya rasa sedih, pedih, sakit, tertekan, terkilan, marah, naik angin, high tempered, bingung, keliru dan risau. Semuanya ada bersatu dan bergabung dalam diri ini. Kawan kata saya perlu kuat, tabah, teruskan misi, jgn hirau mereka, buat selagi kita betul atas landasan syariatNya.
Saya terfikir. Kenapa jadi begini, Kenapa saya, kenapa sekarang, kenapa di sini, knp, knp dan knp.. Allah ada jawapannya.. Kembalilah kamu kepada Allah, merintih & mengadulah kamu kepada Allah, mungkin kamu sudah lalai, kamu sudah lupa pada kuasa Allah, tuhan yang menciptakan kamu, tuhan yang sentiasa perhatikan kamu..
Wahai 'Kamu'..
ini baru sekecil-kecil ujian, kamu sudah megeluh begini? cuba perhatikan dugaan dan cabaran para pejuang agama mu sebelum mu, para Nabi, Rasul, Syuhada' dan semuanya..
Wahai 'Kawan',
Pada saat begini saya amat perlukan sokongan dan kata-kata semangat agar saya tidak mudah mengalah dan mundur. Musuh akan terus menggasak, menekan dan mengata fitnah.
Wahai 'Diri'
Kamu perlu melawan arus, menongkah arus, melawan arus sekuat-kuatnya..
Pengalaman ini cukup bernilai, perjuangan ini cukup panjang, namun ianya menjadi singkat bagi yang tahu hakikat sebuah perjuangan.

'Lan yashba' mu'min min khairin hatta yakuuna muntahahul jannah' (riwayat tirmizi, hadis hasan)

marjaat_85
impian syahid..

Sunday, November 9, 2008

Kunci Zuhud

Aku tahu,
Rezekiku tidak mungkin diambil orang lain
Kerananya hatiku tenang

Aku tahu
Amalku tidak mungkin dilakukan orang lain
Maka aku sibukkan diriku untuk beramal

Aku tahu
Allah selalu melihatku
Kerananya aku malu
bila Allah mendapatiku melakukan maksiat

Aku tahu
Kematian menantiku
Maka kupersiapkan bekal untuk bertemu Rabbku


-Hassan al-Basriy-

Boikot Sehabis-Habisnya...

Assalamualaikum wbth….

InsyaAllah, ana ingin berkongsi satu diskusi yang amat mengkagumkan ana dan beberapa sahabat yang hadir khususnya para cewek-cewek (muslimat) Indonesia…. Mujurlah kami berkesempatan untuk mengikutinya, mudah-mudahan kami dapat mengambil beberapa manfaat darinya dan merealisasikan cita2, impian terutamanya dalam tugas tarbiyyah keluarga dalam kehidupan akan datang…he2.

Diskusi tersebut telah menyentuh tentang sejarah dan kepentingan tanah palestin terhadap dunia Islam dan kewajipan kita terhadapnya. Apa yang menarik di sini apabila al-Sheikh Zuhairi (orang palestin) ini telah menceritakan tentang wanita palestin yang yang begitu bersemangat dalam mempertahankan tanah Suci ini dan sekali gus telah menyentuh peranan muslimah hari ini…ana terfikir, apakah peranan / tanggungjawab muslimat selain rakyat palestin sendiri dalam mempertahankan tanah palestin sedangkan terlalu sukur untuk menolong (tiada daya untuk ke palestin) saudara di sana?

Rupanya monolog ana seolah2 didengari oleh Ustaz Zuhairi dengan ungkapannya dengan majaz yang sangat menyentuh hati dan perasaan ana..(terkena lagi)!!

1- Antara agenda utama masyarakat palestin adalah melahirkan golongan yang sangat cintakan syahid “gerakan ‘amaliyah istisyhadiyah”. Golongan wanita palestin ini sanggup menjadikan para mujahidun (anak yang dilahirkan) sebagai tebusan syurga Allah swt, betapa kentalnya jiwa seorang ibu ini jika diperhatikan sifat fitrah seorang ibu itu tidak mungkin akan menjadikan anaknya yang dilahirkan penuh kasih sayang dalam seribu kesulitan dan kesakitan untuk membunuh diri(tebusan) kerana sebuah tanah…hanya mereka yang benar2 meyakini (beriman) sahaja sanggup berbuat demikian. Wanita2 palestin ini seolah-olah mendidik seekor anak ayam menjadi singa yang hebat.. Subhanallah!!!

2- Seorang wanita palestin yang sangat memberi galakan dan semangat kerana cintakan anaknya dengan menyarungkan baju yang dipenuhi dengan bom-bom yang dipasangkan di badan (seperti yang dilakukan oleh pejuang berani mati) seraya mereka berkata kepada anaknya “pergilah jangan kamu pulang lagi melainkan dengan syahid”.. apabila kedengaran jeritan dan bom tersebut meletup maka si ibu pun memanggil jiran-jiran tetangganya seolah-olah seperti mahu membuat majlis kenduri perkahwinan.. Kata jirannya dengan penuh kepelikan kenduri kahwin apakah ini? Jawab si ibu: adakah kamu telah mendengar jeritan dan bunyi pengeboman tadi? Ya, sesungguhnya hari ini anak aku telah syahid dan dia telah dikahwinkan dengan berpuluh-puluh bidadari dari syurga…

Begitulah kehidupan masyarakat Palestin yang menyala-nyala semangat mereka untuk mempertahankan tanah suci orang Islam sehingga mereka banyak melahirkan mujahidun2 seperti Sheikh Ahmad Yassin, Dr Ar-Rantisi, al-Akhrash (muslimat) dan ramai lagi yang menjadi Syahid.. Di sini kita koreksi diri apakah kita mempunyai cita-cita seperti kaum ibu di Palestin dalam mempertahankan Islam? Mungkin kita tidak merasakan penderitaan seperti ibu2 Palestin yang berhadapan dengan kezaliman rejim yang membunuh keluarga mereka?? Tapi kita harus ingat bahawa tanah palestin adalah hak milik umat Islam dan adalah tanggungjawab kita untuk membantu saudara kita untuk bebas dari penindasan..

Namun bagaimana kita yang tidak berkemampuan menolong saudara kita di Palestin? Sebenarnya banyak cara untuk kita membantu mereka dari dizalimi dengan beriltizam dalam diri bahawa peranan kita umat Islam banyak sekali dalam melemahkan perancangan kuffar dengan pelbagai cara antaranya iaitu:

a) Wanita itu sendiri sangat berperanan dalam pendidikan manusia dalam keluarganya agar mereka menjadi manusia seperti yang dikehendaki Allah swt. dan RasulNya. Ini kerana wanita lebih dekat dengan manusia di rumahnya berbanding dengan suami yang lebih banyak berhadapan dengan besi, batu, kayu, matahari dan sebagainya untuk mencari sesuap nasi untuk keluarga. Hal demikian tanggungjawab yang perlu dipikul oleh seorang ibu terhadap anaknya adalah mendidik keluarganya menjadi seorang hamba yang benar-benar kenal Khalidnya.

b) Pendidikan terhadap masyarakat bangsanya agar mereka menyedari bahawa hakikat kehidupan seorang muslim adalah menyeluruh bukan aspek ibadah semata-mata malah melingkungi seluruh perbuatnya seperti akhlak, makan, minum, pergaulan, pakaian dan sebagainya. Di sini kitalah yang berperanan sebagai pendakwah yang memperbetulkan kehidupan masyarakat yang songsang.

c) Pemboikotan terhadap barangan Amerika, Yahudi dan negara-negara yang bersekongkol dengan golongan yang berbuat kezaliman terhadap umat Islam perlu diberi perhatian. Orientalis bukan sahaja menjajah Negara umat Islam malah telah menjajah pemikiran, budaya dan gaya hidup yang mana produk ini berselerakkan di seluruh negara umat Islam terutamanya barangan harian seperti makanan dan pakaian yang diguna pakai oleh seluruh masyarakat kita hari ini yang sebenarnya telah menguntungkan pihak kuffar dalam menjatuhkan muslim. Kita yang seringkali menggunakan barangan ini tanpa disedari sebenarnya hasil dana yang diperolehi telah disalurkan kepada rejim Israel untuk menggulingkan gerakan Islam di Palestin dan umat Islam seluruhnya. Demikian kewajipan ke atas kita untuk tidak membeli produk tersebut agar kita menjadi orang berkomplot dalam menindas umat Islam lain.


Kesimpulannya banyak lagi perkara yang boleh dilakukan oleh seluruh umat Islam dalam membantu saudara kita tanpa perlu ke sana. Di sini ana menyeru kepada seluruh pembaca agar kita sama-sama fikirkan cara yang termampu untuk membela saudara kita sekalipun tidak dengan harta benda kita. Akhirnya semoga coretan yang kurang ini dapat mengurangi bebanan penderitaan saudara-saudara kita yang telah dicabuli haknya dan dakwah Islamiyyah dapat dikembangkan….Takbir!!!

(created by nurul humaira)

Saturday, November 8, 2008

Refleksi Rohani Pejuang Dakwah


Tetaplah di sini saudaraku,
Di jalan keimanan,
Di jalan keIslaman,
Tetaplah bersama-sama meniti jalan ini sampai usai,
Kita semua mungkin telah letih,
Kerana perjalanan ini memang amat panjang dan amat berliku,
Tetapi, tetaplah di sini jangan menjauh,
Yakinlah, kenikmatan yang kita reguk di jalan ini, jauh lebih banyak ketimbang yang dilakukan orang-orang yang lalai.
Keindahan yang kita alami di sini, sangat lebih indah daripada keindahan yang kerap dibanggakan oleh mereka yang jauh dari jalan ini.
Jangan berharap atau tertipu dengan fatamorgana kenikmatan, keindahan, kebahagiaan semua yang sering kita lihat dari orang-orang yang jauh dari tuntutan Allah s.w.t.
Tetaplah di sini saudaraku.

from : MARJAAT_85

Thursday, November 6, 2008

Pembuka Bicara...


Assalamualaikum w.b.t.. Ahlan Wa Sahlan..
Salam Ukhwah dan Salam Perjuangan kepada sahabat-sahabat yang mengunjungi laman blog yang serba ringkas dan sekadarnya ini untuk tatapan umum hasil cetusan idea dan ilham kami berdua, Nuranisah Awang dan Nurul Najwa Muhamad. Alkisahnya bermula apabila kami terdorong dan tergerak hati untuk menyahut cabaran seorang sahabat agar kami memperluaskan medan dakwah di alam maya dan menyebarkan sayap-sayap perjuangan para ulama' serta meneruskan usaha risalah Rasulullah s.a.w untuk memartabatkan agama Islam di muka bumi ini. Maka lahirlah Marjaat Humaira hasil gabungan nama pena. Matlamat sebenar kami hanyalah untuk memperoleh Mardhatillah dan berusaha menyumbang ke arah 'Baldatun Toyyibatun Wa Rabbul Ghafur'. Kami bukanlah yang terbaik dan sesempurna makhluk ciptaan Allah s.w.t, justeru itu segala keghoriban, kekhilafan dan kemusykilan harapnya diperbetulkan dengan teguran dan komentar dari pengunjung sekalian. Silalah hubungi kami di sini :-
Kutiplah mutiara ilmu dan ambillah hikmah seluas-luasnya. Siiru 'Ala Barakatillah..