Tuesday, December 30, 2008

SAYA MAAFKAN KAMU..


BERHIJRAHLAH DENGAN AKHLAKMU !!

Hari ini saya rasa amat gembira kerana mendapat satu ilmu di dalam satu ceramah pekanan (maknanya mingguan dalam bahasa Indonesia). Ustaz, penceramah itu mengatakan bahawa akhlak itu ada empat peringkat. Setiap peringkat ada penjelasan dan contohnya. Mungkin sahabat-sahabat semua boleh menilai di peringkat manakah akhlak kita sebenarnya:-

Akhlak Razilah (tercela): akhlak yang buruk seperti mengumpat, menyebarkan fitnah, hasad dengki, khianat dan banyak lagi. Pada pandangan saya semua sahabat sudah sedia maklum akan sifat-sifat tercela golongan ini.

Akhlak Hasanah (Baik): ini adalah akhlak yang baik pada pandangan Islam iaitu taraf umum manusia biasa. Contohnya seseorang yang melakukan kejahatan terhadap kita, lalu kita pun balaslah kejahatan itu setimpal dengan perbuatan yang dia lakukan terhadap kita. Macam dalam hukuman balas (Qisas) itu. Orang pukul kita di tangan, kita balas balik kat tangan dia, macam dalam al-Quran kata kaki dengan kaki, telinga dengan telinga dan sebagainya.

Akhlak Karimah (Mulia): ini pula taraf dia tinggi sedikit dari peringkat Akhlak Hasanah tu. Maknanya orang yang bersifat dengan Akhlak yang Mulia ini adalah seorang yang pemaaf. Sebagai contoh kalau ada orang yang melukakan kita tak kiralah luka ‘dalaman’ atau ‘luaran’, kita dengan lapang hati memaafkannya, tidak bertindak balas macam orang yang peringkat Akhlak Hasanah tu. Kira macam ‘salamatus sadri’ jugaklah, iaitu tahap ukhwah paling rendah. Kalau tahap ukhwah paling tinggi akan mencapai ‘ithar’. Iaitu sanggup berkorban harta benda dan jiwa raga untuk sahabat. Tinggi tuh…

Akhlak ‘Azimah (Agung): inilah peringkat paling tinggi dalam berakhlak. Inilah juga dikatakan peringkat Akhlak Rasulullah SAW, bukan sahaja beliau memaafkan orang yang buat jahat/menzaliminya malahan memberi hadiah dan menziarahi mereka pula. Seumpamanya memberi hadiah dengan hati yang ikhlas kepada musuh yang begitu membenci diri kita. Inilah hikmahnya, musuh akan terus tertawan dengan kerendahan hati kita. Cubalah sahabat-sahabat fikirkan secara kontekstual (tersirat).

p/s: beberapa hari lepas ada seseorang menghantar SMS memohon maaf atas kesilapannya terhadap saya, lalu saya terfikir perlukah saya memaafkannya? Fikir punya fikir, alhamdulillah hidayat Allah swt datang menderu laju melalui lisan ust penceramah tersebut. Allah swt itu Maha Mengetahui apa yang ada dalam diri hamba-Nya. InsyaAllah saya akan berusaha untuk Berakhlak Karimah iaitu akhlak seorang yang memaafkan.. Doakan saya. Saya Maafkan Kamu..

created by: marjaat_syuhada85@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

salam